یکی از رنگ هایی که در طراحی گرافیکی و تبلیغات نقش زیادی دارد رنگ زرد می باشد
در لوگو و تبلیغات بسیاری از برند های بزرگ کاربرد های این رنگ را مشاهده کرده اید
در میان برند های معروف دنیا می توان از مک دونالد یاد کرد
و در ایران نیز واضح ترین برندی که با رنگ زرد به خاطرمان می آید ایرانسل است
زرد بسیار درخشان و قوی است و نقش پررنگی در برانگیختن احساسات دارد و به سرعت توجه مخاطب را به خود جلب می نماید
البته اینطور نیست که به صورت افراطی از آن استفاده شود
زیرا استفاده بیش از حد از رنگ زرد باعث از بین رفتن تاثیر مثبت آن می شود
چون در عین حال که می تواند گرم و روشن و جذاب باشد به همان اندازه می تواند خسته کننده باشد
در مقالات کاربرد رنگ آبی در تبلیغات و کاربرد رنگ قرمز در طراحی این دو رنگ را نیز بررسی کرده این
از زرد در تبلیغات بسیاری از شرکت ها ، محصولات ، سازمان ها و در بسیاری زا عناصر تبلیغاتی مانند لوگو ، طراحی کاتالوگ ، بیلبورد ها و بنر ها استفاده می شود
زرد غالبا به عنوان رنگی پرانرژی شناخته می شود و معمولا در شرایط و کالاهایی که قصد داریم احساس هیجان یا انرژی زیاد را ایجاد کنیم از آن بهره می جوییم
در تبلیغات زرد پررنگ برای ارائه مختصر و مفید مناسب است، زیرا بسیار هیجان انگیز است و خواهد توانست حس انرژیک و پویا بودن را به سرعت منتقل نماید.
در مقابل تصور کنید در فضایی زندگی می کنید که تمام دیوار های آن زرد رنگ است ، واقعا تحمل آن غیر ممکن است
یکی دیگر از خواص زرد ایجاد حس تهاجم و پرخاشگری می باشد
با تحقیقی که بر روی عده ای از افراد انجام شده با قرار دادن آنها در یک فضای تماما زرد رنگ رفتار انها مورد بررسی قرار گرفته و پرخاشگری و میزان تحریک پذیری آنان بسیار افزایش یافته است
معمولا از رنگ زرد برای دکوراسیون داخلی محیط های آموزشی یا تجاری و محیط های کسب و کار بسیار استفاده می شود
و این به علت حس نشاط و شادی است که در مخاطب و کارکنان ایجاد می کند
به خصوص در فست فودها و یا رستوران ها ترکیب زرد با قرمز حس اشتها را در مشتری ایجاد می کند
پژوهش های انجام شده نشان می دهد که رنگ زرد در زمانی کوتاه میتواند خلق و خوی شما را عوض نماید.
از رنگ زرد روشن در کسب و کار هایی که مربوط به کودکان است، بیشتر استفاده میشود.
همچنین استفاده از این رنگ برای محصولات غذایی یا خدمات تفریحی موفقیت آمیز بوده و هست
از رنگ زرد تیره یا طلایی هم اصولا در کالاهایی استفاده میشود که میخواهند حس با لوکس بودن یا کیفیت کالایی را نشان دهند
در طراحی لوگو برند هایی مانند فراری ، نیکون ، شورلت ، مکدونالد ، نشنال جئوگرافیک و… بیشتر از رنگ زرد استفاده شده است
نمونه هایی از این لوگو ها را مشاهده می نمایید
برنامه های بازاریابی هدفمند ، تفاوت های فکری و فرهنگی را نیز در انتخاب رنگ تبلیغات در نظر می گیرد
یک رنگ در فرهنگ کشور های مختلف می تواند معانی کاملا متضادی داشته باشد.
مثلا رنگ زرد در اکثر کشورهای اروپایی و کشورهای شمال امریکا رنگ زرد معنی روشنایی، شادی و نشاط و هیجان است و به همین دلیل در تبلیغات زیادی در این کشور ها آن را مشاهده می کنیم
ولی آلمان در این میان استثنا است و رنگ زرد نماد حسادت شناخته می شود .
از رنگ زرد در پرچم بسیاری از کشورهای دنیا استفاده شده است .
در اکثر کشورهای آسیایی، رنگ زرد رنگی مقدس و باشکوه محسوب میشود که در فرهنگ ، لباس و سبک زندگی اشرافی آنها بروز می کند
در کشور ژاپن زرد به معنای شجاعت است.
بسیاری از فرهنگها رنگ زرد را به طلا ارتباط می دهند .
یکی از مهمترین بخش های یک طراح خوب بودن توانایی ارتباط برقرار کردن با بیزینس مشتری است . تا زمانی که شما درک مناسبی از کار و تجارت مشتری نداشته باشید نمیتوانید برای وی لوگو ، بروشور و موارد گرافیکی اینچنینی طراحی کنید . پس در قدم اول مهمترین نکته توانایی ارتباط برقرار کردن است . زمانیکه شما درک درستی از بیزینس مشتری داشته باشید میتوانید مفاهیم را با طرح گرافیکی که میکشید مطرح کنید.
دوم : کنجکاو بودن
کنجکاوی یکی دیگر از خصوصیات بارز یک طراح خوب است ، طراحی گرافیکی مانند طراحی بروشور و کاتالوگ مانند عکاسی نیاز به کنجکاوی دارد ، اگر دقت کرده باشید بهترین عکس ها و ایده ها درست از جاهایی گرفته شده است که کمتر کسی به آن اهمیت میداده است اما یک عکاس کنجکاو توانسته با تبحری که دارد و زکاوت خود آن صحنه را شکار کند . طراحی نیز دقیقا به همین شکل است. پس اگر میخواهید طراحی حرفه ای باشید دقت خود را درباره اطرافتان بالا ببرید.
سوم: اشتیاق
از دیگر نکات یک طراحی موفق شوق طراح است . به عنوان مثال یک طراح خوب زمانی میتواند یک طراحی بروشور حیرت انگیز داشته باشد که اشتیاق زمان طراحی چاشنی کارش باشد . پس این آیتم را هیچ گاه فراموش نکنید. چرا که عشق به کار بخصوص در زمینه های هنری از مهمترین دلایل موفقیت است.
چهارم: داشتن ذهن خلاق
یک طراح خوب طراحی است که بتواند خلق کند. این نکته را هیچ وقت فراموش نکنید که خلق کردن یک اثر هنری نتیجه ی یک طراحی حرفه ای است نه کپی کردن.
پنجم: انتقاد پذیری
اگر میخواهید در کار خود موفق باشید باید بتوانید با هر سلیقه ای کنار بیایید . انتقاد پذیر باشید و اگر حتی به بهترین طرح هایتان ایرادی وارد شد آن را با کمال میل بپذیرید و در راستای سلیقه ی مشتری آن را ویرایش کنید.
در این مسیر باید بسیار صبور باشید.
باید در زمینه ادیت ها ویرایشات طرح تکمیل شده در زمینه ای که مشتری میخواهد بسیار با دقت و صبورانه عمل کنید چرا که ممکن است یک طرح از نظر شما خوب باشد اما از نظر مشتری هنوز نیاز به ویرایش داشته باشد.
به خودتان و کارتان و طراحی انجام شده تان ایمان داشته باشید . زمانی که شما به کارتان اعتقاد داشته باشید مشتری را نیز راحت تر قانع میکنید.
هشتم: بردبار باشید
بردباری یکی از ملزومات بسیار مهم دنیای طراحی است چرا که سلایق بسیار متفاوت است و کنار آمدن با دنیایی از سلیقه های مختلف بردباری فراوانی میطلبد.
نهم : اطمینان داشته باشید
زمانی که میخواهید طرح را به مشتری تحویل دهید به آن اطمینان داشته باشید . مشتری را راضی کنید تا جنبه های متفاوت طرح شما را ببیند .
دهم: همیشه در فکر پیشرفت باشید
آخرین نکته ای که باید بگویم این است که همیشه به پیشرفت فکر کنید ، همیشه خواستار پیشرقت باشید .
برای تک تک شما طراحان عزیز آرزوی موفقیت داریم .
شاید برای خیلی از شماها این سوال پیش آمده باشد که تفاوت بین طراحی بروشور و طراحی کاتالوگ چیست و چه چیزی این دو مقوله را از یکدیگر متمایز میکند. شما شرکت یا کارگاهی را در نظر بگیرید که بیست نوع محصول تولید می کند. و هر محصولی دسته بندی و خواص منحصر بفرد خودش را دارد و توضیحات مربوط به خود را داراست.
اگر بخواهیم طراحی کاتالوگ برای این کارگاه انجام دهیم دفترچه ای طراحی میکنیم که تمامی این بیست محصول را به صورت مختصر و مفید معرفی کرده و برای هر کدام هم یک توضیح یک خطی کوتاه می نویسیم.
اما بروشور چیست و در باره محصولات این کارگاه چگونه باید طراحی شود ؟
برای هر کدام از این محصولات یک بروشور به صورت تخصصی طراحی می شود که آن محصول را به تفضیل توضیح داده است .
بنابراین برای نمونه ای از این کارگاه که مثال زدیم در نهایت یک طراحی کاتالوگ و بیست طراحی بروشور خواهیم داشت.
تا اینجا تفاوت اصلی کاتالوگ و بروشور را متوجه شدید . ما قصد داریم در ادامه ی مقالات نحوه ی طراحی ها و نکاتی که باید در این رابطه رعایت شود را به طور کامل آموزش دهیم . در ادامه ی آموزش ها با ما همراه باشید.
طراحی کاتالوگ به روش های مختلفی و توسط طراحانی با توانایی های مختلف انجام می شود . تلورانس قیمتی که برای این موارد بسیار فاحش است و شمادر بازار قیمت ها شاهد تفاوت های زیادی در قیمت دهی توسط شرکت های طراحی هستید به این علت است که طراحان با سطوح مهتلف طراحی و تجارب مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند . از طرفی طراحی کاتالوگ و یا بروشور نیز شامل انواع مختلفی است که شما براحتی میتوانید از میان آنها انتخاب نمایید .
گاهی اوقات یک طراحی کامل و از صفر تا صد باید برای کمپانی و یا شرکت شماانجام گیرد و علت ان این است که شرکت شما یک بیزینس مطرح است و نمیتوان برای آن از طرح های ساده استفاده کرد و گاها شما میتوانید از قالب های آمادده برای طراحی کاتالوگ شرکت خود استفاده کنید چرا که طراحی از بیس و حرفه ای مد نظر کار شما نیست و نمیخواهید برای آن زیاد هزینه کنید. اینجاست که با یک قیمت و هزینه بصرفه میتوانید از قالب های آماده استفاده کرده و با هزینه ای مناسب کلیات کار را انجام دهید.
در تمامی مراحل انجام طراحی کاتالوگ باید تمامی آیتم هایی که در کاتالوگ درج کی شوند از کارفرما سوال شوند و با هماهنگی ایشان کاتالوگ برای چاپ ارسال شود . اینگونه طراحی ها بسیار حساس هستند و باید در مراحل پایانی کار حتما از سفارش دهنده تاییدیه گرفته شود و این تاییدیه به شکل مکتوب نوشته شود.
در ادامه درباره انواع طراحی های دیگر نظیر طراحی بروشور نیز صحبت خواهیم کرد و نحوه انجام و طراحی آن را نیز خواهیم گفت. در سایر بخش های آموزشی طراحی لوگو را نیز آموزش خواهیم داد تا در صورتی که شما اطلاعات اندکی درباره طراحی و کار با نرم افزار های مربوطه را داشته باشید بتوانید برای بیزینس خود یک لوگوی مناسب طراحی نمایید.
همانطور که میدانید بروشور همان دفترچه ای است که محصولات یک شرکت و یا هر سازمان و تولید کننده ای را به تفضیل برای شما شرح می دهد...
طراحی بروشور امری است که باید بسیار در مراحل آن دقت کرد و علت این امر این است که کسی که بروشور شما را ورق میزند میتواند آن را مسل کننده ببیند و به کناری پرتابش کند و یا اینکه با مطالعه و جذب شدن به نوع گرافیک و توضیحاتش طی مراحل بعدی به مشتری شما تبدیل شود.
پس طراحی بروشور امری است که باید در پروسه ای صحیح و مناسب انجام شود و طراحی آن با دقت و تمرکز فراوان و با تکیه بر دانش طراحی گرافیکی انجام گیرد.
در ادامه مقالات میخواهیم نحوه و اصول طراحی بروشور را برای شما آموزش دهیم . هدف از این آموزش ها این نیست که شما بخواهید بروشور خود را بدون تکیه بر دانشی خاص طراحی کنید ، بلکه موضوع این است که بدانید در زمان سفارش طراحی بروشور از طراح خود چه بخواهید !
در ادامه مقالات آموزشی سایت گرافیک خانه را دنبال کنید تا بتوانید دنیای طراحی را بیشتر و بهتر بشناسید.
یکی از ویژگی هایی که در دیگر محصولات گرافیکی کمتر دیده می شود این است که در بروشور شما میتوانید ابعاد را در هنگام انتقال و پخش و تا زمان رسیدن به دست مشتری در کمترین حجم و اندازه ممکن طراحی کنید و زمانی که بروشور به دست مشتری میرسد میتواند آن را باز کرده و طرح ها را کسترده تر ببیند و ابعاد بزرگتری از آن به نمایش در خواهد آمد. پس این یکی از ویژگی های منحصر بفرد بروشور است که در سایر موارد و طراحی های گرافیکی مانند کارت ویزیت ، کاتالوگ ، تراکت و ... به ندرت دیده می شود.
طراحی بروشور را طوری انتخاب کنید که برای مخاطب جذابیت داشه باشد و در نگاه اول جذب آن شود . چرا که اگر طرح برای مشتری در نگاه اول جذاب باشد بروشور را با خود می برد و فرصت بیشتری دارد که بخواهد آن را بخواند و چه بسا در همین پروسه ، مخاطب شما به مشتری تبدیل شود.
همانطور که در جریان هستید بارها درباره انواع لوگو ها صحبت کرده ایم . این بار میخواهیم برندینگ را برای شما شرح بدهیم ، در واقع لوگو یا آرم یک نماد منحصر بفرد است که تا حذ زیادی میتواند نماد شرکت را نشان دهد. لوگوی طراحی شده در طراحی کاتالوگ و طراحی بروشور و سایر موارد اینچنینی مانند ست اداری شرکت و سایر موارد به کار برده می شود و در واقع مانند امضای آن برند یا بیزینس است که همه جا معرف آن سازمان می باشد.